Invazia militară a Rusiei în Ucraina a reactivat fabricile de troli pro-Kremlin care distribuie teme de propagandă pe website-urile occidentale de știri. Printre publicațiile vizate în ultimele zile sunt Le Figaro, Der Spiegel sau Daily Mail.
Aceste acțiuni fac parte din mulțimea de tehnici de influențare a opiniei publice internaționale și domestice utilizate în trecut și de celebra companie rusească Internet Research Agency (IRA) (în prezent Patriot Media Group). Aceasta mai era cunoscută și ca „fabrica de troli” a lui Evgheni Prigojin (alias „bucătarul lui Vladimir Putin”) pusă sub acuzare în rechizitoriul procurorului american Robert Mueller. De altfel, documentul probează implicarea Rusiei în procesele locale și politice din SUA în contextul alegerilor prezidențiale din 2016.
Obiectul acuzațiilor îl constituie demersul de implicare în viața politică americană a entităților guvernamentale din Rusia (IRA, GRU și SVR) în viața politică americană, utilizând, cu precădere, operațiuni speciale de influență malignă facilitată de instrumentele puse la dispoziție de platformele sociale, activități de hacking, manipulare, propagandă, dezinformare, răspândire a discursului de instigare a urii în rândul societății, etc.
IRA a creat identități online false sau a sustras identități online ale unor cetățeni americani reali, structurate în trei tipuri: a) indivizi fictivi; b) organizații false și c) publicații locale false.
„IRA a operat conturi individualizate de Twitter similare cu funcționarea conturilor sale de pe Facebook, prin postarea continuă a conținutului original în acele conturi, comunicând, de asemenea, cu utilizatorii Twitter din SUA în mod direct (prin tweeturi publice sau prin mesajele private pe Twitter)”
(Raportul Mueller, 2019, p. 27)
Cu ajutorul acestor conturi, IRA a reușit în scurt timp să genereze știri în presa americană și să-și popularizeze narativele. Potrivit studiului realizat de Universitatea din Wisconsin-Madison, începând cu anul 2015 și până în septembrie 2017, 33 de canale de știri americane importante s-au referit în materialele lor la 100 de conturi de pe Twitter create de IRA.
Tehnica urmărește crearea unei false „majorități” de opinie pentru a justifica și populariza o temă de dezinformare, utilizându-se un instrument retoric folosit în cadrul propagandei gri. Este vorba de sinecdocă – o figură de stil care constă în lărgirea sau restrângerea sensului unui cuvânt prin folosirea întregului în locul părții sau viceversa, unde o parte a unei entități mai mari este folosită în locul întregului.
Încă de la formarea sa în august 2013, IRA manifesta un interes aparte pentru secțiunea de comentarii a site-urilor de știri. Ea a fost detectată la nivelul platformelor internaționale de știri online în 2018, devenind mai intensă în 2021, în contextul retragerii forțelor militare americane din Afganistan.
Cercetătorii din cadrul Cardiff University’s Crime and Security Research Institute au detectat în acea perioadă o campanie organizată de Rusia, identificând pattern-uri de analiză a comentariilor cititorilor și comentarii ale unor utilizatori fictivi cu comentarii ce conțineau narative pro-Kremlin.
Aceste comentarii erau apoi preluate presa rusă controlată de stat care creau știri folosind comentariile pentru a construi o sinecdocă după următorul model: „Britanicii consideră că X sau Y”/„Germanii nemulțumiți că X sau Y”.
Aceste știri erau create cu precădere pentru publicul domestic pentru a sugera un sprijin extins în rândul cetățenilor occidentali în favoarea Rusiei sau președintelui Vladimir Putin, inclusiv pentru a promova o anumită politică a Kremlinului.
Aceste știri erau publicate în Rusia, dar și în alte țări europene (cum ar fi Bulgaria), urmând a fi amplificate pe platformele de social-media, inclusiv pe canalele de Telegram.
Aceeași tactică a operațiunii informaționale este folosită și în prezent, în actualul context al invaziei militare ruse din Ucraina. Este destul de semnificativă și intensă, iar frecvența ei a crescut după 24 februarie 2022.
De exemplu, portalul de știri în limba rusă „Trud” face parte din rețeaua RIA Novosti implicată în operațiunea informațională de „trolling pro-Kremlin” (TPK) prin crearea știrii cu titlul «Достал уже». Немцы жестко ответили Зеленскому, обратившемуся к россиянам („Ne-ai săturat deja”. Germanii i-au răspuns dur lui Zelenski care se adresase rușilor” – trad. rom.).
Sursele acestei știri sunt 5 comentarii lăsate la secțiunea de comentarii al publicației de limbă germană Der Spiegel. În urma analizei a secțiunii la articolul Selenskyj wendet sich an Russen – «Schweigen kommt einer Mitschuld gleich», au fost identificate 4 comentarii din cadrul operațiunii TPK.
Toate profilurile au fost create în 2020, ceea ce indică o operațiune specială TPK de infiltrare a publicației cu scopul de a denatura realitatea referitoare la opinia publică occidentală pentru publicul vorbitori de limbă rusă din Rusia și statele ex-sovietice. Cel de-al doilea element comun se referă la timpul postărilor: interval cuprins între orele: 00:32 și 02:00 (GMT+2).
Iar al treilea element prezent doar la un singur comentariu ține de dubla spațiere caracteristică unui script.
Narativele utilizate: „Solicitările lui Zelenski sunt obositoare” / „Este îmbrăcat în același tricou” / „Zelenski este responsabil de declanșarea războiului” / „Războiul este determinat de activitatea batalionului Azov”.
Cealaltă publicație occidentală infiltrată de către operațiunea TPK este Le Figaro. A fost vizat articolul cu titlul Guerre en Ukraine : lors de son entretien avec Macron, Zelensky a appelé à «durcir les sanctions contre la Russie» care se referă la situația periculoasă creată în jurul centralei atomice de la Zaporojie și citat sub formă de știri în limba rusă de aceeași rețea RIA Novosti cu titlul Читатели Le Figaro осудили Зеленского за его требования к Макрону (Cititorii Le Figaro l-au criticat pe Zelenski pentru solicitările sale către Macron – trad.rom.). Toate articolele fac referire la 5 sau 6 surse-comentarii după rețeta operațiunii TPK.
În urma analizei au fost identificate câteva pattern-uri ale comentariilor, și anume: a) intervalul de timp al publicării este 13:19-18:30; b) narative comune folosite și în cazul altor publicații; c) folosirea unei spațieri duble și prezența greșelilor ortografice, necaracteristice vorbitorilor nativi de limbă franceză.
Printre aceste narative putem aminti de: „Zelenski este responsabil de declanșarea războiului” / „Zelenski nu este credibil” / „Zelenski este un clown” / „Solicitările lui Zelenski sunt obositoare”.
Narativul dezinformațional „Zelenski este clown” a fost cel mai intens distribuit în secțiunea de comentarii. Au fost identificați 4 utilizatori anonimi cu un astfel de narativ.
Al treilea val al operațiunii informaționale TPK, grupat în jurul rețelei RIA Novosti, a vizat un atac coordonat împotriva refugiaților ucraineni din Marea Britanie. Articolul Читатели Daily Mail раскритиковали идею увеличить пособие принимающим беженцев с Украины (Cititorii Daily Mail au criticat ideea de a crește alocația pentru refugiații din Ucraina – trad. rom.) de pe RIA Novosti citează 5 surse-comentarii înregistrate sub pseudonime.
Se poate observa că 3 din cele 5 conturi citate au fost înregistrate în perioada 2015-2015, ceea ce indică o vechime semnificativă a operațiunii informaționale TPK ce vizează Daily Mail. De menționat că anul 2015 a coincis cu intervenția militară rusă în Siria. Toate cele 5 comentarii au fost postate în aceeași zi – 18.08.2022. Tema refugiaților este una sensibilă, și care poate trezi emoții negative în rândul cititorilor mai ales când este vorba despre alocarea de bugete suplimentare. Baza de date obținută în urma monitorizării poate fi accesată aici (link).
Asta ne confirmă și datele din sondajul Ipsos realizat recent împreună cu think tank-ul British Future. Astfel, ponderea britanicilor care sunt de acord cu reducerea numărului de imigranți din Marea Britanie se află la cel mai scăzut nivel din ultimii șapte ani, dar în continuare acest curent de opinie rămâne predominant: 42% dintre respondenți au declarat că își doresc ca numărul imigranților să fie redus, în timp ce procentul celor care sunt de acord cu creșterea acestui număr a ajuns la 22% (comparativ cu 10% înregistrate februarie 2015). În timp ce 3 din 4 britanici (75%) sunt de acord cu afirmația că „oamenii ar trebui să se poată refugia în alte țări, inclusiv în Marea Britanie, pentru a scăpa de război sau persecuții”, în timp ce doar 16% din respondenți s-au pronunțat împotrivă. Acest context social rămâne încă unul favorabil pentru operațiunile informaționale de tip TPK pentru a stimula egoismul și clivajele sociale interne, inclusiv prin promovarea curentelor radicale anti-sistem.
Printre narative promovate în cadrul operațiunii informaționale TPK putem enumera: „Marea Britanie trebuie să se ocupe de proprii cetățeni, și nu de refugiați” / „Să plătească membrii Guvernului și Parlamentului, nu populația” / „Creșterea sprijinului pentru refugiați este o idee ridicolă”.
Cel mai probabil că această operațiune de infiltrare a fost una sistematică pe parcursul ultimilor 3-7 ani și urmărește postarea automatizată a unor comentarii provocatoare pro-ruse/anti-occidentale ca reacție la narativele relevante pentru Rusia. De cele mai multe ori, acestea sunt plasate la începutul firului conversațional pentru a „încadra și acapara” interacțiunile ulterioare pe o anumită temă.
Designerii operațiunii informaționale PKT își pot ascunde activitatea prin comutarea cu ușurință între conturi de persoane și identități false în secțiunile de comentarii, fapt facilitat de tehnologie. Testarea de penetrare a proceselor de înscriere la secțiunile de comentarii ale cititorilor în mai multe instituții mass-media din diverse țări a relevat o lipsă a măsurilor de securitate pentru a preveni, descuraja sau detecta actorii statali din afară care încearcă să întreprindă astfel de campanii.
Amplificarea semnificativă a comentariilor PKT este realizată printr-o abordare media „sub spectru complet” care implică: instituții media de stat, cum ar fi RIA Novosti; mai multe instituții media de propagandă și dezinformare controlate de Kremlin și asociate indirect cu Patriot Media Group (fosta IRA), deținută de Evgheni Prigojin; alte site-uri media de dezinformare similare, inclusiv postul de televiziune, conectat cu GRU; inclusiv conturi și pagini de social media pe toate platformele principale.
Un rol central este îndeplinit de motorul de căutare Yandex.ru, care denaturează sistematic opinia publică occidentală „la scară largă” în favoarea temelor-fanion de propagandă, afișându-le printre primele rezultate ale căutărilor. Acest lucru se realizează prin construirea de „povestiri cu comentarii ale cititorilor” care pivotează în jurul comentariilor PKT postate pe site-urile mass-media occidentale.
Articol semnat de Dr. Nicolae Țîbrigan, expert coordonator <Digital Forensic Team>