Presa rusă despre moartea lui Prigozhin: între falsul „obiectivism” și diminuarea implicării lui Putin

Miercuri, 23 august, un avion privat Embraer ERJ-135, cu codul de bord RA-02795, s-a prăbușit în regiunea Tver de lângă Moscova. Agenția Federală de Transport Aerian a Rusiei a anunțat ulterior că fondatorul Grupului Wagner, Yevgeny Prigozhin, se afla printre pasagerii zborului.

Incidentul a fost raportat inițial în jurul orei 19:20, ora locală, pe canalul de Telegram 112. Aproximativ treizeci de minute mai târziu, Ministerul Situațiilor de Urgență al Federației Ruse (MChS) a postat pe canalul său de Telegram un comunicat oficial care preciza că la bordul avionului se aflau zece persoane, inclusiv trei membri ai echipajului. MChS a afirmat că incidentul a avut loc în apropierea satului Kuzhenkino din regiunea Tver în timp ce avionul zbura de la Moscova spre Sankt Petersburg. Conform serviciului de urmărire a zborurilor FlightRadar24, avionul a experimentat o serie de coborâri și urcări rapide la treizeci și șase de minute după decolare înainte de dispărea de pe radare.

La scurt timp după incident, pe canalele de Telegram au fost distribuite o serie de înregistrări video ale prăbușirii avionului, precum și filmări de la fața locului.

Canalul de Telegram al portalului de știri Izvestia a publicat un video care arăta resturi de la avion cu cifrele „795”, alimentând speculațiile abundente din acea perioadă că prăbușirea implicase într-adevăr avionul RA-02795.

Fotografia avionului privat Embraer ERJ-135, cu codul de bord RA-02795.

Curând după accident, TASS și RIA Novosti au raportat că Yevgeny Prigozhin se afla printre pasagerii avionului, în baza unei liste de pasageri depuse la Agenția Federală de Transport Aerian. Aceste rapoarte despre prezența lui Prigozhin la bordul avionului au apărut surprinzător de rapid; așa cum a remarcat și canalul de Telegram Vyorstka, de obicei agenția are nevoie de câteva ore pentru a dezvălui astfel de informații. Conform Vyorstka, rapoartele despre prezența lui Prigozhin pe baza listei de pasageri au apărut la doar trei minute după raportul inițial despre prăbușirea avionului de la Ministerul Situațiilor de Urgență. Nu mult timp după aceea, canalul de Telegram afiliat lui Wagner, VChK-OGPU, a raportat că comandantul și co-fondatorul lui Wagner, Dmitry Utkin, se aflau și ei la bordul avionului prăbușit.

Pe măsură ce zvonurile despre prăbușire se răspândeau pe canalele de Telegram, canalul Grey Zone, afiliat Grupului Wagner, a publicat informații despre un al doilea avion privat, de asemenea, presupus a fi deținut de Prigozhin, care ar fi fost văzut „survolând” deasupra Moscovei, generând speculații că Prigozhin ar fi putut să fie la bordul celei de-a doua aeronave. Conform canalului de Telegram Readovka, Prigozhin obișnuia să se înscrie ca pasager pe un avion, iar apoi să se urce în cealaltă aeronavă din motive de securitate. Aeronava în cauză a aterizat în cele din urmă la aeroportul Ostafyovo din Moscova, fără alte informații legate de Prigozhin.

Chiar înainte de ora 23:00, ora locală, Agenția Federală de Transport Aerian a publicat o listă de persoane care ar fi fost la bordul Embraer-ului prăbușit în regiunea Tver, printre persoanele decedate se regăseau Prigozhin și Utkin.

Considerații metodologice

În prezenta analiză am folosit instrumentul Hamilton 2.0 Dashboard, un proiect al Alianței pentru Asigurarea Democrației din cadrul German Marshall Fund of the United States. Acesta oferă o analiză sumară a narațiunilor și subiectelor promovate de oficialii guvernamentali ruși, chinezi și iranieni și de mass-media finanțate de stat pe Twitter, YouTube, pe site-urile de știri sponsorizate de stat, precum și prin intermediul comunicatelor de presă oficiale și al transcrierilor publicate de ministerele de externe respective. Tabloul de bord include, de asemenea, o mică colecție de conturi Twitter ale presei globale în scopuri comparative. Social Data Search este un motor de căutare a tweet-urilor și un instrument de descoperire a datelor menit să completeze capacitățile de căutare native ale Hamilton 2.0.

Scopul tabloului de bord și al instrumentului de căutare este de a spori înțelegerea noastră cu privire la concentrarea și răspândirea mesajelor guvernamentale susținute de stat pe diverse canale de comunicare.

Hamilton 2.0 afișează rezultate din surse pe care le putem atribui direct guvernelor rus, chinez sau iranian sau diferitelor canale de știri și informații ale acestora.

În cazul acestei investigații, am folosit căutarea după toate website-urile afiliate guvernului rus, care au publicat în perioada 23-25 august 2023 (3 zile calendaristice) în diverse limbi despre prăbușirea avionului în care se aflau liderii grupării militare „Wagner”, folosind drept cuvinte-cheie: „Prigozhin” și „Wagner”.

Datele extrase au fost structurate într-un tabel Excel disponibil aici (link), inclusiv conținutul integral tradus în limba engleză al articolelor extrase din website-urile monitorizate de Hamilton 2.0. Acest lucru înseamnă că măsurătorile de pe tabloul de bord nu ar trebui considerate o sumedenie completă și integrală. Datele tuturor website-urilor sunt furnizate de Debunk.eu, o inițiativă lituaniană de combatere a dezinformării.

Analiza contextuală a știrilor rețeaua online de presă rusă despre moartea lui Prigozhin

Rețeaua RT a avut cel mai mare număr de articole despre prăbușirea avionului Embraer ERJ-135 al lui Prigozhin. Primul articol face referire la declarația unui purtător de cuvânt al Ministerului rus pentru situații de urgență care confirma că la fața locului au fost găsite 8 victime și că „operațiunile de căutare și salvare” continuă. Se mai menționa că la fața locului a fost trimisă și o echipă de investigatori pentru a analiza circumstanțele producerii accidentului. Ulterior același minister anunța că cadavrele celor 10 victime rezultate în urma prăbușirii avionului nu pot fi găsite și că operațiunile de căutare sunt oprite.

RT mai menționează că șeful mișcării „Suntem cu Rusia” (My s Rossiey), Vladimir Rogov, a confirmat public moartea fondatorului grupului „Wagner”, Yevgeni Prigojin, și a celui de-al doilea om din grup, Dmitri Utkin. Agenția rusă de transport aerian a demarat o anchetă privind „accidentul”.

Frecvența articolelor publicate de website-urile de știri afiliate Kremlinului despre prăbușirea aeronavei lui Prigozhin (23-25 august 2023).

Același RT continuă firul narativ cu imaginile prăbușirii avionului distribuite pe rețelele de socializare. Autorii menționează despre un presupus „incendiu” care a izbucnit la bordul avionului.

Moartea lui Prigozhin și al lui Utkin mai este confirmată de Vladimir Rogov, șeful mișcării „Noi suntem cu Rusia” care i-ar fi contactat personal pe reprezentanții Wagner. Aceștia din urmă au confirmat moartea celor doi lideri ai grupării. Apoi, Comitetul rus de Investigații transmite un comunicat, citat de același RT Arabic, că s-a deschis un dosar penal în baza unei infracțiuni prevăzute la articolul 263 din Codul penal rus (încălcarea regulilor de circulație și de utilizare a transportului aerian).

Un martor ocular le-a povestit jurnaliștilor de la RT despre primele momente ale prăbușirii avionului de pasageri deținut de Yevgeni Prigozhin în districtul Tver, la nord de Moscova, precizând că s-a auzit o explozie înainte de prăbușirea avionului.

RT intercalează știrile despre prăbușirea avionului lui Prigozhin cu cea despre intenția Marii Britanii de a include gruparea militară „Wagner” în lista organizațiilor teroriste, precum și despre consecințele directe ale acestei decizii.

Apoi se lansează ipoteza „celui de-al doilea avion” al „omului de afaceri” Prigozhin care și-a schimbat direcția de zbor imediat după prăbușirea primului avion. Avionul aterizase la aeroportul din Ostafyevo din Moscova, fiind programat să decoleze joi pe o rută Moscova-Baku.

Cuvintele-cheie folosite în articolele publicate de rețelele de propagandă pro-Kremlin pe subiectul prăbușirii avionului lui Prigozhin (23-25 august 2023). Se poate observa că referința la președintele Putin legat de această temă este marginal.

Potrivit Autorității aviatice ruse, Prigozhin și anturajul său din gruparea „Wagner” au murit în urma prăbușirii avionului, care a decolat în baza permisului care i-a fost eliberat de autoritățile ruse pentru a utiliza spațiul aerian conform procedurilor stabilite.

Prin intermediul unui mesaj video, Putin a transmis condoleanțe familiile victimelor „accidentului aviatic” din suburbiile provinciei Tver, confirmând oficial moartea liderului grupului Wagner, Yevgeny Prigozhin. A subliniat necesitatea continuării lucrărilor Comitetului de investigație „până la aflarea adevărului”. Totodată, a lăudat talentul omului în afaceri, accentuând faptul că l-a cunoscut încă din anii ’90. În discursul său, Putin a lăudat contribuțiile companiei militare Wagner în lupta „împotriva nazismului din Ucraina”, subliniind că Prigozhin a făcut greșeli pe parcurs [cu referire la Rebeliunea militară din 23-24 iunie], dar a obținut și rezultate palpabile.

Rețeaua RT mai menționează într-un articol separat și postarea liderului Ceceniei, Ramzan Kadyrov, că fondatorul companiei „Wagner”, Yevgeny Prigozhin, a adus o contribuție importantă operațiunilor militare speciale, menționând că moartea sa este o mare pierdere pentru Rusia și că „nu a vrut să vadă imaginea completă a lucrurilor ce se petrec în țară” fiind „o personalitate puternică ghidată de dorința de a-și atinge scopul aici și acum”.

În schimb rețeaua Sputnik s-a dovedit a fi mult mai evazivă în a descrie evenimentul, limitându-se la aceleași comunicate emise de autoritățile ruse: Comitetul de investigații, Autoritatea aeronautică rusă (Rosaviatsiya).

Top-ul surselor pro-Kremlin care a înregistrat cele mai multe interacțiuni pe rețelele de socializare pe subiectul prăbușirii avionului în care se afla Prigozhin (23-25 august 2023).

De remarcat aici și contextualizarea făcută de Sputnik despre prăbușirea aeronavei private a lui Prigozhin, cu accent pe insurecția din iunie organizată de forțele Grupului Wagner. Aceștia acuzau trupele Ministerului rus al Apărării că le-a fost atacată o bază, și prin urmare au capturat sediul Districtului Militar Sud al Rusiei, în orașul Rostov pe Don. Revolta militară ar fi fost oprită datorită „negocierilor intense care au avut loc în coordonare cu președintele rus, Vladimir Putin, mediate de președintele belarus, Alexandr Lukașenko”, scrie Sputnik.

Agenția de știri TASS descrie detaliat datele din raportul zborului RA-02795 publicat de Flightradar24 care demonstrează că altitudinea aeronavei scăzuse și crescuse în repetate rânduri înainte de prăbușire. Toate schimbările de altitudine înregistrate ar fi avut loc într-un interval de 32 de secunde, sugerând indirect drept cauză a prăbușirii o defecțiune tehnică.

„Asta întotdeauna e o tragedie”, îl citează TASS pe președintele de la Kremlin aflat într-o întrevedere cu liderul separatist Denis Pushilin din așa-numita „DNR”. Apoi, Putin ține să menționeze în discursul său, citat de TASS, că fondatorul companiei Wagner a lucrat și în străinătate, în special în Africa, ocupându-se de petrol, gaze, metale și pietre prețioase, și că-l cunoaște demult timp, încă din anii ’90  – un om cu o „soartă deloc ușoară” și că făcut „câteva greșeli grave în viața sa”.

Tot agenția TASS citează publicația Kommersant, lansează pentru prima dată, în sfera mediatică, ipoteza că prăbușirea ar fi putut fi cauzată de o explozie în secțiunea de coadă a aeronavei. Experții ar mai fi declarat că găurile din fuzelaj și aripi sugerează că aeronava ar fi putut fi doborâtă de o rachetă. De altfel, acest articol a înregistrat cel mai mare indice pe Info-Meter (55.0), conform datelor furnizate de Hamilton 2.0, ceea ce înseamnă că articolul înregistrează cel mai mare trafic.

Frecvența folosirii denumirilor de țări în articolele analizate despre moartea liderului Wagner în urma prăbușirii aeronavei sale în Federația Rusă.

Concluzii

Această analiză detaliată a evenimentelor legate de prăbușirea avionului privat Embraer ERJ-135, în care se aflau șapte lideri ai grupului militar privat Wagner, printre care Yevgeny Prigozhin și Dmitry Utkin, oferă o privire cuprinzătoare asupra modului în care știrile au fost raportate și interpretate în mediul online de presă rusă. Utilizând instrumentul Hamilton 2.0 Dashboard și datele furnizate de Debunk.eu, analiza se bazează pe surse oficiale guvernamentale ruse, mass-media finanțată de stat și informații publice pentru a reconstrui narațiunea în jurul acestui eveniment.

Evenimentul în sine, prăbușirea avionului și moartea liderilor Wagner, a generat o serie de reacții și narative distincte în cadrul rețelei de propagandă rusă. De-a lungul analizei, se pot identifica mai multe aspecte:

  • Majoritatea articolelor publicate de canalele pro-Kremlin mimează un fals „obiectivism”, relatând despre eveniment drept „un accident aviatic”. Autorii articolelor fac apel, în repetate rânduri, ca cititorii să nu tragă concluzii pripite și să aștepte finalizarea anchetei.
  • Suspectă este și viteza cu care autoritățile ruse au confirmat moartea liderilor Wagner dimpreună cu echipajul avionului. De regulă, este nevoie de câteva zile pentru a confirma identitatea celor decedați. Oficialii ruși și presa s-au au trâmbițat la unison că Prigozhin și locotenenții lui au murit în urma accidentului. De exemplu, RT și alte surse oficiale ruse au furnizat informații detaliate despre prăbușirea avionului, prezentând la scurt timp date despre numărul de victime, investigația în curs, toate însoțite de declarații oficiale ale autorităților.
  • Un loc aparte îl ocupă reacția promptă a lui Vladimir Putin față de decesul lui Prigozhin, pe care-l cunoștea încă din anii ’90, apreciindu-i contribuțiile companiei militare Wagner în lupta „împotriva nazismului din Ucraina”, dar fără a uita greșelile trecutului (a se citi „trădarea” din iunie când a lansat „Marșul asupra Moscovei”).
  • Analiza relevă că s-au conturat speculații cu privire la circumstanțele prăbușirii și posibilele cauze, inclusiv menționarea unei posibile explozii (RT) sau doborârea aeronavei cu o rachetă sol-aer (Agenția TASS), sugerând mai degrabă „un mesaj indirect” adresat cercurilor de la Kremlin care se gândesc la contestarea autorității liderului autocrat de la Kremlin.
  • Rețeaua RT a inclus printre articolele sale și aspecte legate de decizia Marii Britanii de a considera gruparea Wagner o organizație teroristă, încorporând astfel context internațional în discuție pentru a alimenta viitoarele teorii ale conspirației despre posibila implicare a serviciilor secrete occidentale în „organizarea” prăbușirii aeronavei lui Prigozhin.
  • Este notabilă și lansarea de către rețeaua pro-Kremlin a unor aluzii cu referire la existența unor defecțiuni tehnice, cu referire la datele furnizate de Flightradar.

În final, această analiză arată cum sursele oficiale ale rețelei de propagandă pro-Kremlin au reacționat în cazul morții lui Prigozhin total diferit de cazul otrăvirii cu poloniu a lui Litvinenko, a asasinării lui Nemtzov, otrăvirii fostului spion Skripal, sau în cazul tentativei de otrăvire a lui Navalnyi. Dacă în cazurile precedente, rețeaua de propagandă pro-Kremlin se mobiliza relativ rapid pentru a lansa în spațiul public a cât mai multe „teorii alternative” cu scopul de a debusola publicul și a-l determina să renunțe le căutarea adevărului („Nu avem de unde să știm ce s-a întâmplat în realitate”), inclusiv să neglijeze factorul evident: asasinate și tentative de asasinate politice.

În cazul morții lui Prigozhin și a locotenenților săi, nu au fost formulate atât de multe teorii, cu o aparență de „accident” provocat ca răspuns al lui Putin pentru „trădarea” din iunie, și ca un avertisment pe viitor pentru posibili aventurieri militari. De data aceasta, s-au intersectat și s-au suprapus pentru a contura o falsă „neimplicare” a lui Putin, dar fără o negare vehementă așa cum era de așteptat.

A rezolvat moartea conducătorilor Grupul Wagner într-un accident de avion problema lui Putin legată de această grupare militară? La prima vedere, răspunsul este da. Prigozhin se angajase în dispute publice cu ministrul Apărării, Sergei Shoigu, și cu generalul Valery Gerasimov, din cauza eșecurilor lor în războiului din Ucraina începând din toamna anului trecut. Apoi, la sfârșitul lui iunie, Prigozhin a contestat public justificările oficiale pentru invazia Ucrainei din februarie 2022, chiar lansând atacuri indirecte la adresa lui Putin, a declanșat o revoltă preluând controlul în Rostov pe Don și trimițându-și trupele la Moscova. În timp ce oficialii ruși de rang înalt au denunțat acest lucru ca trădare, Kremlinul a încheiat în termen de douăzeci și patru de ore un acord care l-a convins pe Prigozhin să oprească marșul către Moscova în schimbul trecerii sigure în Belarus. Pe scurt, Putin, omul puternic, a părut pentru prima dată extrem de slab și vulnerabil.

Această percepție a crescut numai în următoarele două luni, pe măsură ce Prigozhin și-a petrecut mult mai mult timp în Rusia decât în Belarus. A avut întâlniri cu liderii africani în cadrul Summit-ului Rusia-Africa din Sankt Petersburg și chiar a devenit fața publică a sprijinului rusesc pentru o lovitură de stat în Niger. Toate acestea realizate de un om care a pus sub semnul întrebării justificarea oficială a declanșării războiului Putin în Ucraina.

Așadar, după logica lui Putin, Prigozhin trebuia să dispară, și nu se mai putea aștepta, deoarece fiecare nouă inițiativă publică pe care o întreprindea liderul Wagner amintea de vulnerabilitatea omului puternic de la Kremlin. Prăbușirea avionului a transmis un mesaj clar tuturor: doar un nebun s-ar încumeta să conteste puterea autocrată. Pentru a sublinia acest lucru, Kremlinul l-a demis pe Surovikin, presupusul prieten al lui Prigozhin, în aceeași zi.

Acest lucru cu siguranță a oprit sângerarea, dar nu a rezolvat problema lui Putin. El nu poate șterge evenimentele din ultimele două luni, iar elitele ruse nu vor uita ceea ce au văzut. Chiar dacă Prigozhin a dispărut, el este încă admirat – pentru succesul relativ al lui Wagner în Ucraina în comparație cu armata rusă, pentru modul în care avea grijă de soldații săi și pentru deschiderea sa de a-și exprima în mod direct îngrijorările cu privire la „înțelepciunea” invaziei lui Putin în Ucraina. Factorul ultim al răscoalei lui Prigozhin, eșecul lui Putin în Ucraina, rămâne. Și în timp ce unii actori importanți din Moscova pot concluziona că este prea periculos să-l provoace pe țarul Putin, alții pot concluziona că greșeala lui Prigozhin a fost că a oprit marșul mercenarilor Wagner spre Moscova.

Oricare ar fi rezultatul anchetei desfășurate de autorități, mesajul transmis de Kremlin este evident pentru toți rușii: „Este extrem de periculos să încerci să găsești alternative la actuala putere”.


Articol semnat de Dr. Nicolae Țîbrigan, expert coordonator <Digital Forensic Team>

ro_RORO